VEX Worlds 2019 -kilpailuviikon avasi yläkoulu- ja lukiosarjoihin jakautuva VEX Robotics Competition Turning Point -haaste: Suomea ensimmäisen kerran VEX EDR High school -sarjassa edustava Team 4 Roboticsin Jeremiah, Eemil ja Teemu pääsivät näin myös aloittamaan oman urakkansa. VEX EDR -alustalla toimivaa robottia on rakennettu uudelleen ja muokattu useamman kerran pitkän harjoittelukauden aikana. Pitkäjänteisellä ja tavoitteellisella työskentelyllä, hyvällä harjoittelulla sekä tinkimättömällä asenteella on syntynyt tehokkaasti toimiva kokonaisuus, jonka monipuolisuuteen voi luottaa erilaisissa kilpailutilanteissa: robotin erikoisalaa ovat esimerkiksi lippujen kääntäminen palloja ampumalla sekä korokkeelle nousuun linkittyvä lukitusmekanismi. Robotin mekaanisen ja ohjelmoinnillisen toimivuuden lisäksi tiimityöskentelyn sujuvuus on erityisen tärkeää kokonaisuuden muodostuksessa. Yhteinen vire onkin löytynyt iloisesti; tiimillä on useamman vuoden vankka kokemus VEX IQ -alustalla kilpailemisesta.

Ensimmäinen kilpailupäivä alkoi rekisteröitymisellä, robotin katsastuksella ja esittelypisteen rakentamisella. Jokaisen tiimin tulee katsastuttaa robottinsa ennen kilpailun aloittamista. Katsastuksessa robotti käydään yhdessä joukkueen jäsenten kassa yhdessä läpi ja todetaan sen kilpakelpoisuus esimerkiksi kokovaatimusten osalta. Näin kaikille kilpailijoille voidaan tasata samanlaiset mahdollisuudet menestymiseen. Muodollisuuksien jälkeen joukkue aloitti treenin edessä olevia otteluita varten: harjoittelukentällä kokeillaan mahdollisten robottiin tehtyjen muutosten tai korjausten toimivuutta, hiotaan ohjausherkkyytä ja kokeillaan suunniteltuja strategioita. Näiden pohjalta tehtyjen havaintojen ja huomioiden pohjalta robotin sekä tiimin toiminnan kehittely jatkuu edelleen kilpailunkin aikana.

Tiimin opiskelijajäsenten lisäksi joukkueeseen kuuluu valmentaja, joka kulkee tukena koko oppimisprosessin ajan – myös kilpailuissa. Hän  pitää huolen tiimistään, ohjaa ja tukee haasteiden edetessä sekä mahdollistaa oppilaidensa täysipainoisen oppimisprosessin. Hän toimii joukkueen aikuisena tukena. Huomionarvoista on kuitenkin, että valmentaja ei missään kohdassa tee merkittäviä päätöksiä koskien tiimin robottia tai sen toimintaa, sillä VEX Roboticsin filosofiaan kuuluu lasten ja nuorten oma sekä aktiivinen toimijuus. Team 4 Roboticsin valmentaja Reetta on kulkenut joukkueen rinnalla ansiokkaasti jo viiden vuoden ajan.

Ensimmäisen kilpailupäivän päätteeksi Team 4 Robotics suoritti vielä muutamia taitohaasteita ohjelmoinnissa ja ajossa. Taitohaasteiden tulokset pisteytetään ja niiden perusteella joukkueet jaetaan paremmuusjärjestykseen robotin saavutusten mukaisesti. Kullakin joukkueella on erikseen kolme ajo- ja ohjelmointihaasteyritystä. Taitohaasteet mittaavat enemmänkin joukkueen henkilökohtaista osaamista haasteessa, otteluaikataulutettu tiimihaaste robotin, työskentelyn ja kommunikaation yhteistoimijuutta toisen tiimin kanssa. Haasteen ensimmäiset tiimihaasteet ajetaan 2. kilpailupäivänä, joihin joukkue on myös valmistautunut tutustumalla tiimipariensa jäseniin ja robotteihin.

Joukkueen striimattava otteluaikataulu on hieman muuttunut, käythän kurkkaamassa päivitetyn version alla olevan linkin kautta!
Linkki: https://www.roboedu.fi/kilpailut/vex-worlds-2019/