VEX Worlds 2019 -kilpailun viimeinen päivä VEX IQ Challenge Next Level -haasteen osalta alkoi rauhallisen jännittyneissä tunnelmissa. Rankka edellinen päivä takana ja useampi ottelu vielä pelattavana. Vaikka ensimmäisen karsintapäivän ottelut asettivat lähtötason viimeiseen päivään, olivat odotukset kilpailuiden lopputuloksista edelleen korkealla. Monta unelmaa odotti edelleen käden ulottuvilla!
Tässä päivän tunnelmia kuvin ja sanoin!






Skills-haasteen ottelut jokainen joukkue suoritti melko itsenäisesti omassa aikataulussaan: kyseessä on joukkuekohtaisesti yksilöllinen suoritus robotin ajo- ja ohjelmointitaitojen haastamiseen. Haaste kokonaisuudessaan koostuu yhteensä kolmesta ajohaasteen ottelusta ja kolmesta ohjelmointiaasteen ottelusta. Näistä kummastakin joukkue pisteytetään divisioonakohtaiseen tulostaulukkoon parhaan ajo- ja ohjelmointihaasteen summan mukaani. Tiimihaasteen ottelut joukkueet pelasivat yleiseen tapaan oman aikataulun mukaisesti, kun taas Skills-haasteen ottelut jokainen joukkue on saanut suorittaa vapaasti kaikkien kolmen kisapäivän aikana.
Joukkueemme suoriutuivat yhtäläisen tasaisesti VEX Worlds -kilpailun Skills-haasteessa, vaikka kyseisen haasteen pistetaso on yleensä hieman tiimihaasteen tasoa alhaisempi kaikilla. Tämä johtunee siitä, että yhden sijasta kentällä on kaksi joukkuetta keräämässä pisteitä yhteiseen pottiin.
Suomalaiset ovat maailmalla hyvin pidettyä kansaa: jutunaiheita herkesi helposti monenlaisten ihmisten kanssa koulujärjestelmästä, suomalaisuuden luonnosta ja joulupukin poroista – milloin mistäkin. VEX Worlds -kilpailuissa on yleisestikin tapana verkostoitua ympäri maailman, joten kilpailleet nuoremme antoivat jokaiselle tiimihaasteen otteluparilleen pienet pehmohirvet muistoksi yhteisestä ajasta.





Kolmen kilpailupäivän aikana joukkueet pelasivat kukin yhteensä kymmenen karsintaottelua, joiden tuloskeskiarvon mukaisesti jokaiselle divisioonalle muodostettiin tulostaulukko. Joukkueiden tuloksia muodostaessa jokaiselta poistettiin kaksi huonointa tulosta. Arvontaperiaatteen mukaisesti jokainen joukkue on pelannut otteluparina yhteensä kymmenen eri joukkueen kanssa: jokainen kohtaaminen toisen tiimin kanssa on erityinen, sillä yhteiset vahvuudet ja heikkoudet on löydettävä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Toisin sanoen joukkueen menestymiseen ei riitä pelkästään jokaisella osa-alueella erinomaisen hyvä robotti ohjelmointeineen, sillä iso osa onnistumisesta perustuu myös joukkueen kommunikaatiotaitoihin ja kykyyn ottaa muut huomioon.
Karsintaotteluiden tullessa päätökseen divisioonan finaaleista pudonneet joukkueemme siirtyivät katsomoon kannustamaan jatkoon päässeitä suomalaisia. Lippujen liehuessa joukkomme hurrasi suureen ääneen kaikissa katsomossa!






Kokonaisuudessaan matkaseurueemme suomalaiset ja virolaiset joukkueet suoriutuivat VEX Worlds 2019 -kilpailuissa hyvin: satojen kilpailevien joukkueiden joukossa kukin tiimeistä onnistui pitäytymään omalla hyvällä tasollaan ja kehittymään kilpailun aikana. Kolme suomalaista joukkuetta lunasti itselleen jopa paikan oman divisioonansa finaaliotteluihin, mikä kertoo nuortemme huomattavan nopeasta kehityksestä viime vuosien aikana.
Joukkueistamme VEX IQ Challenge Next Level -haasteessa yläkoulun team Orange saavutti myös divisioonansa 2. parhaan karsintaotteluiden pistekeskiarvon lisäksi Amaze Award -palkinnon rakentamansa robotin kokonaisvaltaisesta laadusta: robotin yhtenäinen rakenne toimii vankasti sille annetussa tehtävässä. Ohjelmointi on johdonmukaisen tehokasta ja onnistunutta sekä oppilaat ovat kasvaneen ymmärryksensä kautta kykeneviä perustelemaan robottinsa kehitysprosessia. Onnittelut team Orange!
“The Amaze Award is presented to a team that has built an amazing, high-scoring robot that clearly demonstrates overall quality. Robot design is consistently high scoring. It demonstrates a solid mechanical design and is robustly constructed to fulfill its designed task. Robot programming is also consistently effective and successful. Students understand and explain how they worked together to develop their robot.”







Divisioonien finaaleiden päätyttyä keräännyimme yhdessä Freedom Hall -areenalle seuraamaan koko VEX IQ Challenge Next Level -haasteen finaaleita: jokaisesta divisioonasta jatkoon pääsi divisioonan finaalin voittaja eli paras ottelupari. Toinen toistaan jännittävämpien finaaliotteluiden lomassa kuulimme muiden muassa REC Foundationin toimitusjohtajan Dan Mantzin puheen sekä kiitimme aplodein tilaisuuden aikana palkittuja joukkueita ja vapaaehtoisia. Finaaliotteluiden ja palkintojenjaon päätyttyä koitti kaikkien kuumeisesti odottama hetki – seuraavan vuoden pelihaasteen esittely. Kaudella 2019-2020 VEX IQ Challenge -haaste kantaa nimeä Squared Away! Tutustu uuteen haasteeseen tarkemmin alla olevan linkin kautta.
Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=avbzTvIgOEs
Yhteinen viikon mittainen kilpailumatkamme huipentui kilpailukeskuksen vieressä sijainneeseen Kentucky Kingdom -huvipuistoon amerikkalaisine noutopöytineen ja vuoristoratoineen. Väsyneinä ja suupielet hymyssä oli hyvä viimeisen kerran kömpiä hotellille nukkumaan, sillä pitkä matka kohti Suomea odotti heti seuraavana aamuna. Kiitos kaikille kilpailijoille, valmentajille, matkanjärjestäjille ja sponsoreille, tästä on hyvä jatkaa uuteen kauteen!
VEX Worlds 2019 -kilpailuiden tuloksia ja kilpailusuorituksia voi edelleen katsoa alla olevan linkin kautta. Muistathan myös seurata meitä Facebookissa ja Instagramissa!
Linkki: https://www.robotevents.com/vextv#
Facebook: Roboedu
Instagram: roboedu_ry