Innokas -ohjelmointi- ja robotiikkaturnaus järjestettiin Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Saimia-ammattikorkeakoulun tiloissa 13.-15.5.2019. VEX IQ Challenge Next Level -haasteeseen osallistui tänä vuonna 25 joukkuetta ympäri Suomen ja Viron.
Haaste muodostui tiimihaaste- ja taitohaasteotteluista. Tiimihaasteessa kullakin joukkueella oli pelattavanaan harjoitusottelun lisäksi 8 ottelua, joista tuloslaskennassa huomioitiin 6 parasta ottelua. Taitohaasteottelussa sekä ohjelmointi- että ajo-osuudessa joukkueilla oli käytettävään kolme suoritusta, joista loppusijoitus muodostui kummankin parhaan tuloksen perusteella.





Innokas-ohjelmointi- ja robotiikkaturnauksessa on vuosittain useampia lajeja, joista VEX IQ Challenge -haaste on yksi. Muita lajeja ovat esimerkiksi Tanssiteatteri ja Pelastus, joita lajeina pelataan vain Innokas-turnauksen yhteydessä. Tapahtuman tavoitteena on innostaa ja kannustaa nuoria robottikan pariin, kerätä yhteen ympäri Suomen sekä tarjota robotiikan ja ohjelmoinnin opetuksen parissa toimiville tukea.
Suuri osa tapahtuma-ajasta kuluu osallistujien osalta omiin kilpailusuorituksiin, mutta päätösjuhlassa näimme muutamia hienoja otteita kilpailujen muistakin lajeista!





VEX IQ Challenge Next Level -haasteeseen Innokas turnauksessa osallistui niin vanhoja konkareita kuin uusia tulokkaitakin. Kauden viimeisenä kilpailuna ennen uuden pelihaasteen saapumista olivat suoritusten taso ja pitkäjänteisyys kokonaisuudessaan selvästi jo kehittyneet alkukaudesta. Hienoa on kuitenkin huomata, että myös nuoremmat tulokkaat pääsivät myös hyvin tekemiseensä kiinni kilpailun aikana!





VEX IQ Challenge Next Level -pelihaasteen tavoitteena on koota kentän rakennusalueille mahdollisimman monta hubia eli vannetta, poistaa keltaiset bonushubit roikuntakehikon päältä sekä asettua roikkumaan roikuntakehikon tankoon. Korkean pistemäärän saavuttaakseen suuri osa tiimihaasteen joukkuepareista käyttää karsintaotteluissa taktiikkanaan hubien ja bonushubien kerrostamista useamman tason rakennelmaksi suurempien pistearvojen saamiseksi. Myös korkean roikunnan tavoittelu on monille tärkeä osa pelitaktiikkaa.





Jännittävässä finaalissa Team Energy ja Team Turtles veivät voitin yhden pisteen erolla 2. sijoittuneista Team Bluesta ja Töyhtöhyypistä. Kaikille kilpailijoille jaettiin osallistumistodistukset, jonka jälkeen koko Innokas-turnauksen väki kokoontui vielä Viipuri-saliin yhteiseen palkintojen jakoon. Seuraavan kerran kisaillaan Espoossa keväällä 2020!
- Innokas 2019: VEX IQ Challenge Next Level (Tiimihaasteottelu)
- Innokas 2019: VEX IQ Challenge Next Level (Taitohaasteottelu)
Tiimihaasteottelu: Finaaliottelut
Finaaliotteluissa pelasi kahtena tiimiparina karsintaotteluiden neljä parasta joukkuetta.
Sijoitus | Joukkuenumero | Joukkueen nimi | Pistemäärä |
1 | 25 | Team Energy | 29 |
1 | 24 | Team Turtles | 29 |
2 | 23 | Team Blue | 28 |
2 | 8 | Töyhtöhyypät | 28 |
Tiimihaasteottelu: Karsintaottelut
Jokainen joukkue pelasi 8 ottelua, joista 6 parasta tulosta on laskettu pistekeskiarvoon.
Sijoitus | Joukkuenumero | Joukkueen nimi | Pistekeskiarvo |
1 | 25 | Team Energy | 26.83 |
2 | 24 | Team Turtles | 25.67 |
3 | 23 | Team Blue | 25.33 |
4 | 8 | Töyhtöhyypät | 25.17 |
5 | 17 | D.A.E. | 23.83 |
6 | 5 | Team Jormat | 23.83 |
7 | 13 | JAR Team | 22.83 |
8 | 15 | Team Rocket | 22.83 |
9 | 14 | Team Mööpeli | 22.67 |
10 | 16 | Roskamiehet | 22.50 |
11 | 2 | Mursunviikset | 22.33 |
12 | 19 | Vex von Pernau | 21.83 |
13 | 7 | Tiimi Pikkupipanat | 21.00 |
14 | 18 | Robotytöt | 21.00 |
15 | 20 | Nimetu Vex | 21.00 |
16 | 3 | Kääpiöt | 20.50 |
17 | 21 | Vexikud | 20.33 |
18 | 6 | Chicken Dinner | 19.83 |
19 | 10 | Teknomyrsky | 19.17 |
20 | 11 | Team Kosmo | 19.00 |
21 | 9 | Team Jonnet | 18.00 |
22 | 22 | Mai Poisid | 17.83 |
23 | 4 | Kiiturit | 17.50 |
24 | 1 | Team Paijala | 16.50 |
25 | 12 | Mahtikirahvit | 16.17 |
Taitohaasteottelu
Taitohaasteotteluun sisältyy kolme ohjelmointihaasteen ottelua ja kolme ajohaasteen ottelua. Joukkueen sijoitus muodostuu kummankin haasteen parhaiden tulosten summasta.
Sijoitus | Joukkuenumero | Joukkueen nimi | Yhteispisteet | Ohjelmointihaaste | Ajohaaste |
1 | 25 | Team Energy | 33 | 13 | 20 |
2 | 8 | Töyhtöhyypät | 33 | 12 | 21 |
3 | 24 | Team Turtles | 32 | 12 | 20 |
4 | 16 | Roskamiehet | 31 | 12 | 19 |
5 | 17 | D.A.E. | 31 | 11 | 20 |
6 | 10 | Teknomyrsky | 28 | 13 | 15 |
7 | 2 | Mursunviikset | 27 | 8 | 19 |
8 | 23 | Team Blue | 26 | 12 | 14 |
9 | 18 | Robotytöt | 25 | 12 | 13 |
10 | 7 | Tiimi Pikkupipanat | 24 | 11 | 13 |
11 | 14 | Team Mööpeli | 24 | 9 | 15 |
12 | 3 | Kääpiöt | 22 | 6 | 16 |
13 | 6 | Chicken Dinner | 22 | 4 | 18 |
14 | 1 | Team Paijala | 19 | 9 | 10 |
15 | 5 | Team Jormat | 19 | 4 | 15 |
16 | 13 | JAR Team | 19 | 4 | 15 |
17 | 12 | Mahtikirahvit | 18 | 6 | 12 |
18 | 19 | Vex von Pernau | 18 | 4 | 14 |
19 | 15 | Team Rocket | 18 | 1 | 17 |
20 | 20 | Nimetu Vex | 17 | 4 | 13 |
21 | 21 | Vixikud | 17 | 2 | 15 |
22 | 11 | Team Kosmo | 16 | 4 | 12 |
23 | 4 | Kiiturit | 13 | 4 | 9 |
24 | 9 | Team Jonnet | 12 | 3 | 9 |
25 | 22 | Mai Poisid | 9 | 0 | 9 |